Tukholman saariston kierros:
I Arholma
II Finnhamn & Träskö Storö
III Waxholm
IV Tukholma: Wasahamn vs.Navishamn
V Ägnö / Napoleonviken, Jungfruskär / Grönskärsfladen, Malma Kvarn & Rödlöga / Megelskär
VI Sandhamn
Voit myös klikata nuppineulaa lukeaksesi kohteesta (kartta täydentyy lomareissun aikana):
Tukholman tunnetuimmat (ja ainoat?) vierassatamat löytyvät keskustan vierestä, Djurgårdenin saarelta. Lähempää keskustaa sijaitsee Wasahamn ja vähän pidemmltä Navishamn. Tarkoituksena oli viettää Tukholmassa kaksi yötä, joten vertailun vuoksi päätettiin käyvä kummassakin paikassa.
Wasahamn
Suuntasimme ensin Wasahamniin. Olimme saaneet vinkkiä että jollei laituripaikkaa ole varattu etukäteen niin kannattaa olla katsomassa paikkaa hyvissä ajoin. Olimmekin lähteneet Waxholmista jo yhdeksän aikaan, joten olimme klo 11n nurkilla sataman suulla.
Vesibusseja suhasi Tukholman edustalla edestakaisin. Väistettävää riittää ja varokaa aaltoja! |
Wasahamnin etu on sen sijainti lähempänä keskustaa, laiturit sijaistevat aivan Wasa-Museon ja Gröna Lund -huvipuiston välissä. Lähin ravintola löytyy aivan sataman kulkuportin ulkopuolelta. 7-ratikka keskustaan kulkee parinsadan metrin päästä, vesibussiasema Gamla Staniin / Slussenille kanssa saman matkan päästä toiseen suuntaan.
Wasahamn: keskellä kaikkea, mutta aika ahtaasti |
Wasan laiturit olivat nähneet paremmat päivänsä ja aisapaikat olivat aika kapeita. Vasta toisella yrityksellä löytyi meidänkin 3,3 metrin leyviselle veneelle sopiva paikka. Hinnoittelu suosii pienempiä veneitä: alle 12-metriä pitkältä veneeltä otetaan 350 SKR (n. 35 euroa), tätä isommalta tuplasti enemmän, 700 kruunua. Isommat veneet mahtuukin vain ulommaiselle laiturille kylkikiinnitykseen. Vessoja ja suihkuja ei ollut ylenmäärin, mutta ne olivat oikein siistit, ne sijaitsevat laitureihin kiinni työnnetystä ponttoonilautasta. Vettä ja sähköä saa laitureilta.
Septiasema, "skitbryggan" löytyi kätevästi aivan sataman uloskäynnin suulta.
Wasahamnin laiturit: kasassa vielä, mutta nähneet jo paremmat päivänsä |
Otimme paikan vähän sisemmältä riviltä, ohiajavan liikenteen aallot eivät meitä ollenkaan häirinneet.
Yleisesti Wasahamnen oli (erittäin siistejä vessoja/suihkuja lukuunottamatta) vähän nuhjuinen ja ahdas, aivan kaiken keskellä kun oltiin, mutta rauhassa siellä sai yönsä viettää.
Wasahamnista lähdettiin lautalla Gamla Staniin, palattiin keskustan kautta Wasa-Museolle ja veneelle vähän lepäämään, illalla mentiin vielä Gröna Lundin huvipuistoon:
Navishamnen
Noin reilu maili itäänpäin Djurgårdenia löytyy pursiseura Navigationssällskapetin kotisatama, joka toimii kanssa vierassatamana. Seuran konttori pitää kirjaa seuran jäseniltä vapaaksi jäävistä venepaikoista, ja vieraat saavat sitten kiinnittyä näihin.
Navishamn: uudet laiturit, kiinnitys poijuihin |
Kiinnitys on poijuihin ja uusiin ja vankkoihin betonilaitureihin. Ohiajava liikenne keikuttaa ulommille laitureille kiinnittyviä veneitä. Laitureilla on sähköä ja vettä.
Yövuokra on 350 kruunua (n. 35 euroa), Svenska Kryssarklubbenin jäsenyys tuo 30% alennuksen, härligt!
Seuran klubimajalta löytyi Wasahamniakin pienenpi (oikein siisti) WC/suihku/pesutupa, ja aamuisin ja iltoisin täällä oli väkeä ruuhkaksi.
Navishamnin seuran kerhorakennus: siistit mutta ahtaat vessat ja suihkut. |
Navishaminsta Vasahamnin tavoin hienot näkymät Tukholmaan. |
Sataman ympäristö oli oikein nättiä ja vehreää, maisemat veneestä Tukholman keskustaan yhtä hienot kuin Wasahamnistakin. Etäisyys Skansenille, Gröna Lundille, jne on Wasahamnia pidemmät mutta vielä käveltävissä. 7-ratikan päättäri on aivan Naviksen portin edellä. Halvimmalla liput raitiovaunuun sai lataamalla&asentamalla SL-sovelluksen (Android / iPhone) ja ostamalla liput tätä kautta (vaati luottokortin tiedot).
Reilun viiden minuutin kävelyn päästä löytyy mukava lähikauppa, mistä peruselintarvikkeet ja lisäksi paistopisteestä saa lämmintä leipää aamiaispöytään.
Navishamnista lähdettiin melkein koko päivän reissulle Drottningholmin linnaan. Kaupungintaloa vastapäätä lähtee parhaimmillaan puolen tunnin välein saaristolaivayhteys linnalle, lauttasatamasta voi ostaa kätevästi menoopaluulipun sekä eri lippuvaihtoehtoja linnan nähtävyyksiin.
Loppujen lopuksi, jos tulisin uudestaan Tukholmaan omalla veneellä, valitsisin Navishamnin. Se on vähän kauempana kaikesta, siellä on ahtaammat vessatilat, mutta laiturit ovat aivan viimeisen päälle, se on keskellä rauhallista ja vehreää ympäristöä ja silti ihmisten ilmoille pääsee kävellen tai raitiovaunulla.
Toisaalta, en tiedä tekeekö mieli palata Tukholmaan vähään aikaan. Nähtävyydet on nyt nähty, ja matka sinne ja pois sisäsaaristossa oli vähän tylsää koneajoa kapeilla, tuulelle oikukkailla ja erittäin ruuhkaisilla väylillä, missä purjehdusta ei tehnyt mieli paljoakaan harrastaa. Jos lomapäiviä Tukholman saaristossa ei ole loputtomiin, käyttäisin ne ulomman saariston koluamiseen.
Tukholmassa varmaankin vuodesta 1976 lähtien melkein joka vuosi, parhaina jopa kolmekin kertaa käyneenä on helppo yhtyä täsäs esitettyihin arvioihin. Kumpaankin satamaan kannattaa tulla suurinpiirtein silloin kun sieltä lähtevät poistuvat. Vaxholm on hyvä etappisatama. Me olemme tosin sosineet myös Gustafsbergiä, joka taitaa nyt olla remontissa, tosin Farstaviken tarjoaa sekä hyvän ankkuripaikan että myös rantautumismahdollisuuden luonnonsaatamaoloihin. Ellei halua tulla veneellä Tukolman keskustaan, niin kannattaa muistaa, että jopa Nynäshamn kuuluu Tukholman lääniin ja Tukholman päivälippu tarjoaa nopean junayhteyden Tukholman keskustaan. Aamujunalla Tukholmaan ja iltapäivällä tai illalla takaisin. Kun Gustafsberg lähivuosina saa uuden vierassataman, niin sitä voi suositella, sieltä pääsee myös sujuvasti Tukholman keskustaan, bussinjoista voi valita moottoritetä kulkevan nopean tai lähiöt kiertävät sight-seeing linjan. Matkan varrella on Benns Mast, joka lienee ylivoimaiseti parhaiten varustettu venetarvikeliike. Tukholman keskustassa toimineet venetarvikeliikkeet ovat menettäneet asiakkaitaan ja valikoimat ovat supistuneet. Tukholmasta kannattaa joskus mennä myös Melarille, kävimme yhden kerran Uppsalassa saakka, myös järvipuolella on paljon näkemistä. Meille oli mielenkiintoisin kokemus joskus varsin reippaaksi nousevat tuulet, luokkaa 10 m/s, mutta saaret pitivät aallokon hyvin maltillisena. Vauhtia oli kryssilläkin yllättävän paljon, kun ei tarvinnut kamppailla aaltoja vastaan.
VastaaPoista