keskiviikko 18. heinäkuuta 2018

Tukholman saariston kierros: Ägnö / Napoleonviken, Jungfruskär / Grönskärsfladen, Malma Kvarn & Rödlöga / Megelskär

Tässä kirjoituksessa läjä vieras- ja luonnonsatamia Tukholman ja Sandhamnin välillä.

Tukholman saariston kierros: 

I Arholma
II Finnhamn & Träskö Storö
III Waxholm
IV Tukholma: Wasahamn vs.Navishamn
V Ägnö / Napoleonviken, Jungfruskär / Grönskärsfladen, Malma Kvarn & Rödlöga / Megelskär
VI Sandhamn

Voit myös klikata nuppineulaa lukeaksesi kohteesta (kartta täydentyy lomareissun aikana):





Ägnö / Napoleonviken


Yksi ensimmäisistä vastaantulevista luonnonsatamista Tukholman keskustasta eteläisempää reittiä uloslähdettäessä on Ägnön saaren sisälahti, Napoleonviken. Nimi juontuu kuulemma Ranskan keisarin Napoleon III:n käynnistä ja uimareissusta saaren lahdella.

Valtaosa 15 mailin matkasta matkasta meni koneajolla Tukholman edustan lauttaliikennettä väistellessä ja tämän jälkeen kapeaa vuonomaista ränniä ajaessa. Saltsjöbadenin kohdalla (n. 10 mailin ajon jälkeen) avautuu rauhalliset selät, missä kelpasi toviksi avata purjeet.

Retkiveneilyä Ruotsin tyyliin, Napoleonviken

Napoleonvikenin lahti on supersuojainen joka kelillä, vetää kuulemma ruuhkasesonkina rantaan ja lahtiankkuriin jopa 300 - 400 venettä! Tämä olisi jännä nähdä  - tai sitten ei - mutta meidän käynnin aikaan laskimme lahdessa yöpymässä reilut 30 venettä, kyseessä arki-ilta heinäkuun ekalla viikolla.



Napoleonvikenistä ei löydy mitään palveluita tai infraa, ei edes puucee / TC -vessoja; runsaat polut vievät kyllä hienoille maisemille saaren rannoille ja mäille. Vastaan voi kipitellä kanssa lampaita, jotka laiduntavat kohtalaisen vapaina saarella.

Afrikan Tähteä (matkaversio) Napoleonvikenin rantakallioilla


Jungfruskär / Grönskärsfladen


Lomalla kun oltiin, ei ollut kiirettä ja seuraavana päivänä siirryttiin Napoleonvikenistä kokonaiset 10 mailia kaakkoon, Skärgårdstiftelsenin ylläpitämään Jungfruskärin saarelle ja tämän Grönskärsfladen-lahdelle. Paikka oli suojainen luonnonsatama, saaresta löytyi infotaulut, teeceet ja sopmaja. Iltapäivän aikana lahti alkoi hiljakseen täyttyä, mutta mitään ruuhkaa nyt ei saaressa ollut. 

Jungfruskär

Napoleonvikenissä oltiin heinäkuun alussa ainoa suomalaisvene, täällä meitä suomalaisia oli kolme venettä, tämän päälle pari saksalaista venettä ja loput toistakymmentä venettä oli alkuasukasveneitä. Napoleonvikenissä bongattu mahonkiaarre tuli kanssa tänne lahtiankkuriin. 

Tyyni yö Jungfruskärissä. 

Malma Kvarn


Oli viikonloppu ja hinku oli kova päästä kokemaan Sandhamnin tunnelma, mutta mielummin viikonlopun ja partybåt-sesongin ulkopuolella, Siksipä himmailuvaihde edelleen päälle ja jälleen knääpiösiirtymä, eli kokonaiset 9 mailia luoteeseen, Svenska Kryssarklubbenin kerhosatamaan Malma Kvarniin

Malma Kvarnin suojainen lahti. 
Malma Kvarn on käytännössä katsoen manteretta, autolla pääsee pihalle ja vieressä oli Tukholmaan keskustaan vievän bussin päätepysäkki. Paikka on laguunimainen, syvä ja suojainen lahdenpoukama, jossa on poijupaikkoja alkuasukkaille ja vieraskävijäveneille. Kaikki vieraat ovat tervetulleita, mutta SXK'n jäsenyydellä saa alennusta yöpaikasta.  


Tervetuloa Malma Kvarniin!

Satamaemäntä Karin piti jöötä satamassa, löytyi persoonalliset vessat ja suihkut, kunnon roskis ja lapsille ja lapsenmielisille lainaksi leikkikaluja. Grillipaikka ja tiskikatos löytyi omatoimisille, mutta lisäksi sataman ruokarekka tarjoili lounaasta iltamyöhään asti sopuhintaista bistrotuokaa. Hauska yksityiskohta että bistrolla ei ollut oikeuksia, mutta veneestä sai tuoda omat juomat rantaterassin pöytään ruoan lisäkkeeksi. 

Malma Kvarnin satamemäntä Karin kustannuspaikallaan satamakonttorissa.

Malma Kvarnin satama oli aika täydehkö lauantai-iltana, joku eskaaderi oli järjestäytymässä satamassa. Kuitenkin sisään mahtui, mitään epäselvyyksiä ei tullut vapaiden / varattujen paikkojen suhteen, ne oli satamaemäntä Karin merkannut vihreillä / punaisilla kylteillä. 

Jos Malma Kvarn on täynnä niin apu on kanssa lähellä: aivan sataman ulkopuolella on Navigationsällskapetin kerhosatama, missä toivotetaan venevieraat mielellään vastaan. Siellä kanssa sama vapaa-varattu -kylttisysteemi laiturilla kertomassa mitkä paikat ovat vapaana. 

Jos ruotsin suunta kiinnostaa niin kannattaa harkita Svenska Kryssarklubbenin jäsenyyttä!


Rödlöga / Megelskär


Malma Kvarnista suuntasimme 11 mailin päähän Sandhamniin (tästä vielä oma kirjoituksensa). Sandhamnin jälkeen alettiin kelailemaan paluuta Suomen puolelle. Ajoimme Sandhamnista Möjan ja Lökaön ohi ja jatkoimme suurta pohjois-etelä -väylää aina Rödlögaan asti. 

Eteläranta näytti nätiltä silokallioinen ja alkuasukasfikapuoteineen, mutta haimme suojaa vähän äkäseltä pohjoistuulelta vastapäiseltä pieneltä Megelskärin luodolta. Luoto oli ruotsinreissun ankeimpia yöpaikkoja. Suojaa saimme pohjoistuulelta juu, mutta muuten saari oli pusikosta ja katajasta umpeenkasvanut kivi, jossa ei ollut mitään infraa. Rantakin oli matalahko louhikko ja köydet sain kiinni lepikkonippuun.

Skärgårdstiftelsen oli heittänyt lukkoon puucee-majan, ja skitbryggalla oleva septiaseman tankki oli aivan täynnä, tämä tarkoitti kanssa että septiasemalla oleva vessa oli käyttökiellossa. Vietimme täällä yön ja jatkoimme aamulla Ahvenanmeren yli Suomen puolelle. 

Tack och adjö - Tukholman saaristoon kyllä vielä palataan! 





2 kommenttia:

  1. Rödlöga oli meillekin täysi, siitä itään on Rödlöga Storskär, vähemän puskainen kuin Megelskär.
    Terveisin Elena, Colla Bella (https://collabella.wordpress.com/2016/07/23/graddo-rodloga-storskar/ )

    VastaaPoista
  2. Kiitos vinkistä ja linkistä teidän juttuun. Ja muutenkin bloginne täynnä hyviä juttuja! =)
    https://collabella.wordpress.com/

    VastaaPoista