(kartan reitti on summittainen, ei käytettäväksi tarkkaan navigointiin)
Ahvenanmeri ylitettiin takaisin Suomeen oikein hienossa sivumyötäisessä. Koko päivämatka oli 44 mailia, josta puolet meni purjein just avomeriosuuden ajan, loput puolet tuli moottoroitua, ensiksi aamulla Ruotsin puolen saaristossa ja illalla tuulen moinatessa Ahvenanmaan saarten suojassa puolella.
Yövyimme merikarhujen saaressa Maarianhaminasta kaakkoon, ja jatkoimme seuraavana päivänä autioiden saarten ja luotojen välistä puikkelehtivaa oikoreittiä suoraan Kökariin. Parikymmentä mailia tyynessä ja helteessä, eli moottoriajoksihan meni, mutta uuden reitin seuraaminen oli helppoa. (reitti löytyy hyvin kuvailtuna Meripartiolaisten Suuresta Reittikirjasta).
Kökar / Sandvik
Suuri ponttoonilaituri olikin jo heinäkuisena iltapäivänä aivan täynnä, mutta yhdestä välistä löytyi vähän jämäpaikka ilman poijua - reipas satamakapteeni ja ystävälliset venenaapurit saivat loihdittua siitä meille hyvän paikan.
Sandvikissä on samassa yhteydessä leirintäalue, eli sikäli peruslogistiikka on kohdallaan, löytyy vesi-WC't, suihkut ja vuokrattava sauna aivan rannasta, huoltorakennuksessa lisäksi iso keittio omille pöperöille ja pyykinpesukoneet. Rannasta löytyy satamakonttorin yhteydessä pieni saaristopuoti. Parempi kauppa löytyy Karlbystä, sinne jokunen kilometri, Sandvikistä saa vuokrata polkupyöriä ja jopa autoja (mm. avo-Golf 2h / 25e).
Iltakävelyllä käytiin Kökarin kirkolla ja luostarin raunioilla, Sandvikistä matkaa sinne vajaa 2 kilometriä suuntaansa, iltauinti Sandvikin hiekkarannalla maittoi!
Lisäys votiivilaivabongauskuvasarjaani. |
Kökarin kirkko, 1700-luvulta, rakennettu vanhan luostarikirkon raunioiden päälle. |
Österskär
Nautittiin runsas aamiainen Sanvikin rantakahvilassa ja jatkoimme 14 mailia itään, oikopolkua suoraan Österskäriin. Ahvenanmaan vierailuviiri siis alas, tervetuloa Suomeen-Suomeen.
Jos tulet oikoväylää Kökarista niin aivan viimeinen osuus Österskärin kyläsatamassa pitää ottaa ns. just eikä melkein. Merikarhut ovat istuttaneet pari epävirallista viittaa neuvomaan kuinka pitää vettä tarpeeksi kölin alla, mutta paras tapa välttää pohjakosketukset on totella saaren etelärannan kallioon maalattua linjataulua.
Kylän yhteysvenelaituriin pääsee kiinni ankkurilla tai kylkeen - yhteysalukselle vaan pitää muistaa jättää tilaa. Merikarhuilla on sitten oma laiturinsa + vihreät poijut kyläsataman vieressä
Österkäristä olen kirjoittanut aiemminkin, saari on mun ehdottomia suosikkeja kauniin luontonsa ja rauhallisuutensa vuoksi.
Österskär: suojainen laituri, puucee, sauna ja roskaroope-piste (kuva 2017). |
Österskärissä edelleen palvelut paikallaan: PSS:n jätepiste, puucee, vuokrattava sauna, lisäksi savukalaa ja vihanneksia voi olla kanssa myynnissä rantavajalla. Sataman vesi oli aivan ihmeellisen kirkasta, näkyvyyttä monta metriä.
Österskäristä jatkoimme Trunsöseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti