sunnuntai 9. helmikuuta 2020

Kesälomareissun 2019 yhteenvetoa ja parhaat palat - siivu Selkämerta kiitos

Kävin jälleen läpi S/Y Aavan lokikirjaa kesäloman 2019 ison reissun osalta. Samalla tavoin olen aiemmin kelannut yhteen vuoden 2017 ja 2018 reissuja.

Ennakkoon suurehkot olivat puheet lähteä Selkämerelle - vaikka kuinka pitkälle ("Poriin nyt vähintään..."), mutta monet saattavat muistaa, mikä oli heinäkuussa se vallitseva tuuli - pohjoinen tietty. Eli eipä Espoon suunnilta sinne Selkämeren suuntaan ollut kovasti menemistä, kun heinäkuun alussa päivästä toiseen tuntui puhaltavan aivan juuri sieltä minne olisimme halunneet mennä.

Kartalle summittaisesti käsin piirrettynä kesäreitti näyttää tältä: 



Mentiin sitten siis vähän sinne minne tuuli meitä vei. Ensiksi seikkailtiin normireitti Suomenlahden rantaa Hangon vieritse Saaristomerelle. Täällä tehtiin erityinen koukkaus Kemiönsaarelle, kun haettiin vanhin poika suoraan partioleiriltä veneeseen kyytiin ja jatkamaan lomaa näin. Tästä sitten jatkettiin Saaristomerta länteen, aina Maarianhaminaan asti. Täällä tunnusteltiin jos olisimme voineet Ahvenanmaa myötäkiertäen lähteä pohjoisempaan. Ei siitäkään oikein mitään tullut, pohjoistuulta vaan oli tarjolla. Pikkuhiljaa hinkutimme itsemme purjeilla ja koneella itseämme ylöspäin Ahvenanmaan luoteisille saarille, sieltä sitten Uudenkaupungin kautta saavutimme lopulta Rauman ja Kylmäpihlajan majakkasaaren, minkä jälkeen käännyimme "kotimatkalle".

Tässä jotain kuvia ja tunnelmia tältä reissulta:


Lauantai-iltapäivää heinäkuussa Österskärin kyläsatamassa, ollaan aivan kaksin omittu kavereiden koko satama. Ja sanovat että Saaristomeren satamat ovat aivan täysiä.

Ahvenanmaan saaristossa näkyi hanketukirahat uusissa laitureissa mm. Lappossa, Sottungassa ja tässä kuvan Seglingessä. Seglingessä on todella mukava tunnelma, tykätään kovasti.

Uudessakaupungissa oli kumijalkana alla satamassa päivystävä sähkötuktuk. 

Uudenkaupungin ja Rauman väliltä löytyy Merikarhujen pohjoisin satama - Karhunkarra.

Puu-Rauma on hieno.

Raumalla yövyttiin Poroholman laiturissa.

Kesälomareissun kääntöpaikka - Kylmäpihlajan majakkasaari.

Kylmäpihlajan satama on louhittu suojainen laguuni saaren sisällä.

Tuli siis kuitenkin taas laajennettua reviiriä, aikaisemmin olimme käyneet Uudenkaupungin ja Isokarin tasalla, tästä pohjoiseen tuli löydettyä uusia paikkoja ja nälkä jäi palata Selkämeren seudulle löytämään uusia paikkoja.


Sitten matkastatistiikkaa, vähän samalla tyylillä taulukossa ja havaintoina kuten vuosina 2017 ja 2018:

S/y Aavan kesälomareissu 2019.

Jos kiinnostaa itse tehdä samanlainen taulukkokäppyrä niin tässä on tyhjä mallitaulukko, lataa tämä omalle koneellesi muokkaa excelissä oma versiosi.



  • Matkassa oltiin yhtenäisesti: 30 päivää
  • Matkaa tehtiin: 580 merimailia
  • Satamakäyntejä
    • 26 rantautumista eri yöpymissatamiin, lisäksi erikseen joitain lounastauko- yms. kauppa&septipysähdyksiä, näitä ei merkattu tähän.
    • Seitsemän satamista oli kokonaan uusia paikkoja (parissa paikassa käytiin kahdestikin) 
    • jopa 17 yöpymistä Merikarhujen saarissa
  • Liikkeelläolotunteja / josta koneajoa: 129 h / 57 h - eli koneella edetttin 44% koko ajasta! Nyt sentään alle puolet, mutta edelleen aika yllättävän korkea luku.
  • Yleisesti päivämatkat olivat 15-20 mailin pituisia, eli ei mitään kovin pitkiä päiväreissuja tullut tehtyä. Meidän reissut tehdään yleensä päiväsaikaan, aamiaisen jälkeen lähtö ja satamaan saapuminen iltapäivällä. 
  • Keskiarvoilla leikkien normaali päivämatka oli pituudeltaan 21 mailia, kestoltaan 4,5 tuntia.
  • Liikkeessä oltiin lähes joka päivä, peräkkäisiä samassasatamassaseisomispäiviä tuli vain pari kappaletta: yksi kovan tuulen päivä MK-laiturissa Lammanissa sekä pari päivää myöhemmin vietettiin Österskärissä kaksi päivää, ensiksi kylälaiturissa kaveriveneen kanssa, toinen yö viereisessä MK-laiturissa.   
Kesän 2020 suunnittelu on jo päällä. Kovasti tekisi mieli palata Tukholman saaristoon. Nykyinen karttasetti kattaisi reitit Nynashamniin asti, jospa sinne tulevana kesänä.

Aava talvipaketissaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti