TL; DR: Oiva opus kokeneelle mutta reittiperimätiedon tähän mennessä missanneelle Saaristomeren kävijälle.
Vesireittejä pääsisi pakoon
Valtaosa tästä 2 000 mailin reitistöstä esitellään reittiviivoina 1:166 667 -yleiskartalla - alla esimerkkinä keskistä Saaristomerta.
Kirjan pihvi kuitenkin on yleiskartasta tarkennetut 1:10 000 - 1:20 000 erikoiskartat, sekä näitä vielä tarkentavat sekä itsenäiset 1:2 000 - 1:6 000 detaljikartat. Erikoiskarttoja löytyy kirjasta 69 ja detaljikarttoja 45 kappaletta.
Erikoiskartat on ryhmitetty kirjassa alueittain (Saaristomeri Itä/Keski/Länsi, Uusikaupunki ja Raumanmeri) ja detaljikartat löytyvät taasen yhdestä nipusta, erikoiskarttojen jälkeen. Minä olisin ehkä ennemminkin taittanut erikoiskarttoja tarkentavat detaljikartat välittömästi ko. erikoiskartan perään, nyt sitä detaljikarttaa saa vähän hakea aivan eri kohdasta kirjaa. Katsotaan miten taitto ja ryhmittely toimii tositoimissa sitten kesällä.
Erikois- ja detaljikartat tuntuvat painottuvan eteläiselle ja keskiselle Saaristomerelle - rouheasti siis Nauvon ja Korppoon eteläiselle sekä Ahvenanmaan ja Gullkronan selän väliselle saaristoalueelle. Jos erityisesti näille seuduille kaipaa uusia reittejä niin silloin tämä kirja juurikin on ostoksen arvoinen.
Metodologia vakuuttaa
Reitin analyysiä merikarttaa, maastokarttaa sekä ilmakuvaa vertailemalla (Reittikirjan kuvitusta) |
Kivien keräämistä ilmakuvien avulla (Reittikirjan kuvitusta) |
Kirjan toimittaja Matti Törmä kutsuu näitä merikartan, maastokartan ja ilmakuvien yhdistelmää hybridikartaksi. Matin mukaan Reittikirja antaa kipparille paljon enemmän tietoa kuin pelkästään merikorttiin itse piirretty reittiviiva:
"Vaikka reittiviiva on jo merikartassa, ei voi kuitenkaan olla varma siitä että tietää missä ovat kartoista puuttuvat kivet. Nyt useimmista reittikirjan erikoiskartoista voi itse katsoa missä on matalaa ja missä on syvempää. Merikartoittaja on monilla alueilla tyytynyt 10 m syvyyskäyrään ja silloin ei veneilijä tiedä voiko käyrän päältä tai vierestä mennä."
Metodologian perinpohjaisuudesta huolimatta reittikirjassa jatkuvasti muistutetaan (kolmella kielellä) kipparin vastuusta ja varovaisuudesta liikuttaessa virallisten väylä-alueiden ulkopuolella.
Vaan minä en ole kala
Mutta kyllä niitä uusiakin reittejä löytyi ja kirja merikorttien kaverina vahvistaa kovasti luottamusta lähteä kokeilemaan virallisten väylien ulkopuolisia reittejä. Erityisesti kutkuttaa päästä kokeilemaan yleisestikin tunnettu Föglön eteläpuolinen Kökar-Ahvenanmaa -reitti, itsellä on tekosyitä piisannut olla tätä vielä kokeilematta.
Loppuun vielä plussia ja miinuksia:
+ Yksityiskohtaiset ja selkeät erikois-ja detaljikartat
+ Luottamusta herättävä kuvaus reittien keräämisen metodologiasta
+ Käyttöohjeet myös ruotsin ja englannin kielillä
- Iso osa 2 000 mailin reitistöstä esitellään hyvin yleisluontoisesti
- Jos jo perimätietona saadut reitit hallussa, tämä kirja ei välttämäti yllätä uusilla reiteillä
- ei ole halpa, ei
Mitä mieltä sinä olit Reittikirjasta?
Suuri Reittikirja on saatavilla 80 euron hintaan mm. verkossa sekä Vene 17 -messuilla John Nurminen Marine Oy:n osastolta. Reittikirjan materiaalit ovat koottu vapaaehtoisvoimin talkootyönä, kirjasta saatavat tuotot ohjataan partiotoiminnan kehittämiseen.
Kuvalähde ja kuvankäyttölupa: Matti Törmä // Turun Partio-Sissit ry.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti