tiistai 11. heinäkuuta 2017

Saaristomerellä: Borstö ja Österskär

Odotimme Viron Kärdlassa suotuisaa keliä Suomenlahden ylitykseen. Mitattiin Kärdlasta matkaa Hankoon sekä Örööseen himpun alle 50 mailia. Hangossa tiedossa juuri regatta, mikä tarkoitti täysiä laitureita jne., joten ei sinne - Örön suuntaan siis.

Kello soimaan aamulta seitsemältä ja kymmentä yli oli jo köydet irti. Aamiainen nautittiin tien päällä, pojat saivat jäädä nukkumaan ja heräämään aavalla merellä.

Näin sitä mentiin:

Henkilön Jyri Loikkanen (@jyriloikkanen) jakama julkaisu

Eikä nyt aivan, kuin yksi viidesosa matkasta. Lähes 40 mailia mentiin koneella, tyynessä kelissä ja vähän saatiin purjehdittua kun oltiin selvitelty vilkas laivaliikenne lahden keskellä.

Juuri kun Hiiumaan Tahkunan majakka hävisi horisontin taa niin aika pian alkoi näkyä jo Bengtskär Suomen puolella.

Örön vanhan sotilassaaren kaakonpuolelta menee syvä salmi, josta oli helppo ajaa sisään saaristoon. Kello lähenteli jo kuutta illalla, ei edes ajateltukaan suosittua ja ruuhkaista Örön vierasvenelaituria vaan ajettiin lähelle Merikarhujen Ådskäriin. "Merikarhusatama ei ole koskaan täynnä", sanotaan.

Örö

Seuraavana aamuna mentiin katsomaan Örötä. Lauantaina klo 11 jälkeen iskettiin kiinni laituriin, vielä oli vielä oli jokunen paikka valittavissa, mutta täyden tuntuista oli. Kuikuilimme hetken hyvin varusteltua satama-aluetta ja hienoksi remontoitua 12 tuuman tykkien kasarmialuetta, mutta mieli teki jo jatkaa matkaa. Vapautunut paikkamme meni hetkessä satamalahdella jonottavalle.

Borstö

Jatkoimme purjeilla länteen jäänmurtajaväylää Borstöseen. Olimme täällä käyneet viimeksi 13 vuotta sitten. Paljon oli muuttunut: laiturit menneet uusiksi, vieressä päivitetyt roskaroope-piste, puucee ja grillipaikka. Kylä oli kanssa ehostunut huimasti.

Borstö: kiinnitys ponttooniin poijuihin tai ankkuriin (purjeveneet) ja rantaan (moottoriveneet). Puucee ja grilli, Roope-piste ja luontopolku. 10 euroa lippaaseen.
Tuulimylly Borstössä.

Borstön kylän venevajoja.

Oli tuttuakin: vanha luontopolku löytyi selkeästi merkittynä, tämän varrella Borstön Akka paikallaan.

Henkilön Jyri Loikkanen (@jyriloikkanen) jakama julkaisu

Borstö on säilyttänyt rauhallisen paikan luonteen - juuri sitä mitä kaipasimme.

Österskär

Borstöstä jatkoimme seuraavana päivänä Österskäriin - yhteen saariston suosikeistamme.

Österskär oikeastaan kuuluu nykyään Korppooseen, mutta ennenvanhaan Österskär oli Kökarin itäisimpiä kiviä, siitä nimikin.

Österskär on vähän syrjässä suosituimmilta virallisilta reiteiltä, mutta jos hallussa Saaristomeren Reittikirja tai merikortissa kaverin vinkkaama oikoreitti Kökariin, niin silloin Österskär onkin aivan loistopaikassa.

Österskär: suojainen laituri, puucee, roskaroope-piste ja luontopolku.

Kylässä oli hiljaista. Vanhaherra Johannssonia (?) ei näkynyt, aiemmin hän on pitänyt kala- ja perunapuotia rantavajassa ja lämmittänyt saunaa. Rannan ruoho oli kyllä leikattu, romuja oli kannettu Roope-laivan kyydittäväksi, uutta maalia taloissa, luontopolkumerkinnät vielä paikallaan ja veneitäkin oli kiinni laitureissa. Mihinköhän suuntaan Österskär on menossa?

Österskärin hiljainen satamalaituri. Kuva kesältä 2016.

Iltahetki Österskärin rannalla, kesä 2016.